Karolina Åsberg arbetar som frilansande mezzosopran inom opera, romanser och oratorier. Just nu är hon anställd som alt i Radiokören. Hon började sjunga tidigt i kör och utbildades vid Adolf Fredriks Musikklasser och Stockholms Musikgymnasium. Efter civilekonomexamen arbetade hon några år med marknadsföring innan hon började sjunga solistiskt. 2022 tog hon sin masterexamen solist i klassisk sång vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Dessförinnan studerade hon vid Operahögskolan i Stockholm, Stockholm Operastudio och Birkagårdens Folkhögskola. Idag studerar hon för hovsångerska Anita Soldh.
Karolinas mest framstående operaroller är Giulio Cesare i Giulio Cesare in Egitto (2022), Radamisto i Radamisto (2022), Die Mutter i Erlkönigs Tochter (2021), Baba i The Medium (2020), Ottone i L’incoronazione di Poppea (2020), Sesto i La clemenza di Tito (2019), Tredje dam och Tredje väsen i Trollflöjten (2019), Hans i Hans och Greta (2018), Filipjevna i Eugen Onegin (2018), Syster Mathilde i Poulenc’s Karmelitsystrarna (2017) och Mercedes (Myr-Elin) i Carmen (Uggle-Carin) vid Dala-Floda Operafest 2017.
2022 uruppförde Karolina ariosot Meine Hände av Kjell Perder, komponerat för mezzosopran och trumpet. Karolina medverkade i den sceniska operakonserten under Mötesplats Opera 2021 i en scen ur Norrmalmstorgsdramat där Karolina gjorde rollen som Margareta. Andra medverkande var bl a Agnes Auer, Anna Larsson och Elisabeth Meyer.
Karolina tycker mycket om att sjunga solopartierna i oratorier och har bland annat medverkat i Bachs Matteuspassionen, Händels Messias, Bachs Magnificat, Pergolesis Stabat Mater, Bachs Johannespassionen, Mozarts Requiem, Mozarts Missa Brevis, Buxtehudes Magnificat och Vaughan Williams Mässa i g-moll.
Ensemblesång ligger Karolina extra varmt om hjärtat och hon har sjungit med t ex. Radiokören, Eric Ericsons Kammarkör och Vokalharmonin, samt operakörer så som Oedipus Rex/Symphony of Psalms (Stravinskij) vid Festival d’Aix-en-Provence (Frankrike, 2016), the Royal Festival Hall (London, 2016) och Östersjöfestivalen 2017 på Kungliga Operan (Stockholm, 2017). Dirigent: Esa-Pekka Salonen, Regissör: Peter Sellars.
Karolina har medverkat i masterclasses för Jennifer Larmore (2024), Camilla Tilling och Matti Hirvonen (2024), Jeremy Carpenter och Irène Tudela (2024), Anne Sofie von Otter och Bengt Forsberg (2022), Iwa Sörenson von Gertten (2022), Barbro Marklund (2022), Pilar Beltran (2022), Ingrid Haking (2021), Bengt-Åke Lundin (2019), Barbro Marklund (2018), Ulrika Tenstam (2017). Hon har mottagit stipendier från Kungliga Musikaliska Akademien och Kungliga Musikhögskolan.